On comparisons & differences: Torah portion of Vayetze – השוואות והבדלים: פרשת ויצא

Rav Hirsch points out that three truth are shown to Yaakov during his famous ladder dream: First, that the ladder, connecting heaven and earth, is directional. It’s being “set up firmly” (mutzav) towards the earth and reaches towards then heaven. While Yaakov is traveling on the earthly plain from point A to B (in this case, Be’er Sheva to Charan), he might think that that’s the only plain available. The dream shows him that while we’re doing that, the real travel direction is up and down. Second, that there are angels all around! And since the angels are described as “going up”, it means that they start from down here!

הרש”ר הירש מלמד ששלוש אמיתות מוצגות ליעקב במהלך חלום הסולם המפורסם שלו: ראשית, הסולם, המחבר בין שמים וארץ, הוא כיווני. הוא “מוצב ארצה” בכיוון, אבל לא בהכרח נוגע בארץ, ומגיע “השמימה”, בכוון השמים אבל לא בהכרח נוגע. בזמן שיעקב יוצא והולך במישור הארצי מנקודה א’ ל-ב’ (במקרה הזה, מבאר שבע לחרן), הוא עלול לחשוב שזה המישור היחיד הקיים. החלום מראה לו שבזמן שאנחנו מטיילים במישור האופקי, כיוון הנסיעה האמיתי הוא אנכי, למעלה ולמטה. שנית, שיש מלאכים מסביב! ומכיוון שהמלאכים מתוארים כ”עולים”, זה אומר שהם מתחילים מכאן למטה!

Further, the way the verse is written, we tend to assume the angels are going up and down on the ladder, but, a second interpretation is possible, and that is, that the angels are going up within him (“olim ve’yordim bo”)! According to the midrash in Beresheet Rabba (68:21), the angels look at the ideal image of man as he should be, and then descend and compare that to the image of man as he actually is. In Yaakov’s case the ideal image shows that, right then and there, he should be awake! That’s when he is shown the third truth: “And behold, Hashem is firmly standing (nitzav) on”… on the ladder or on Yaakov?  

Fast forward past the meet-up with Rachel at the well, and the double wedding. Just before the birth of the children, we find this:

ועוד: מדרך כתיבת הפסוק, אנו נוטים להניח שהמלאכים עולים ויורדים בסולם, אך יתכן פירוש שני, והוא שהמלאכים עולים בתוכו (“עולים ויורדים בו”)! לפי המדרש בראשית רבה (סח:12), המלאכים מתבוננים בדימותו האידיאלית של האדם כפי שהוא צריך להיות, ולאחר מכן יורדים ומשווים זאת לדמות האדם כפי שהוא בפועל. במקרה של יעקב התמונה האידיאלית מראה שבדיוק שם, הוא צריך להיות ער! אז מוצגת לו האמת השלישית: “והנה ה’ ניצב על”… רגע, על הסולם או על יעקב?

נקפוץ קצת קדימה אחרי המפגש עם רחל בבאר, והחתונה הכפולה. ממש לפני לידת הבנים, נמצא:

וַיַּ֤רְא ה’ כִּֽי־שְׂנוּאָ֣ה לֵאָ֔ה וַיִּפְתַּ֖ח אֶת־רַחְמָ֑הּ וְרָחֵ֖ל עֲקָרָֽה׃

Hashem saw that Leah was hated and He opened her womb; but Rachel was barren.

I put “hated” in the english translation where Sefaria had “unloved”, because the Hebrew says “s’nu’a”, hated, and I think the text wants to tell us something. After all, when was Leah hated?? She wasn’t. the previous verse reads:

כתבתי “שנואה” בתרגום לאנגלית במקום שבו ספריא תרגמו “לא אהובה”, כי בעברית כתוב “שנואה”, ואני חושבת שהטקסט רוצה לומר לנו משהו. הרי מתי היתה לאה שנואה?? זה לא קרה. בפסוק הקודם נכתב:

וַיָּבֹא֙ גַּ֣ם אֶל־רָחֵ֔ל וַיֶּאֱהַ֥ב גַּֽם־אֶת־רָחֵ֖ל מִלֵּאָ֑ה וַיַּעֲבֹ֣ד עִמּ֔וֹ ע֖וֹד שֶֽׁבַע־שָׁנִ֥ים אֲחֵרֽוֹת׃

And Jacob cohabited with Rachel also; indeed, he loved Rachel more than Leah. And he served him another seven years.

Here, look, you might say, Jacob loved Rachel “more” than he loved Leah. That means that he loved Leah some, maybe even a lot! Because, after all, he loved Rachel so so so much!!!

הנה, תראי, כתוב: יעקב אהב את רחל “יותר” מאשר את לאה. זה אומר שהוא אהב את לאה קצת, אולי אפילו הרבה! כי אחרי הכל הוא אהב את רחל כל כך כל כך המון!!!

It is Hashem who sees that Leah was “hated”, not Yaakov; and if Hashem saw it this way, there must be something to it… Hashem knows, like we know, that while one can “love” chocolate more than pudding and soup more than salad, when it comes to these kinds of relationships, any comparison ends badly. The only comparison we can do is between who we are supposed to be and who we are. But then, when the angels were doing their work, Yaakov was asleep!! And this lesson needed to be learned again.

זה הקב”ה שרואה שלאה הייתה “שנואה”, לא יעקב; ואם ה’ ראה את זה ככה, חייב להיות בזה משהו… ה’ יודע, כמו שאנחנו יודעים, שבעוד שאפשר “לאהוב” שוקולד יותר מפודינג ומרק יותר מסלט, כשמדובר במערכות יחסים מסוג זה, כל השוואה נגמרת רע. ההשוואה היחידה שאנחנו יכולים לעשות היא בין מי שאנחנו אמורים להיות למי שאנחנו. אבל אז, כשהמלאכים עשו את עבודתם, יעקב ישן!! ואת הלקח הזה היה צריך ללמוד שוב.

That’s when we can bring in Lavan, Yaakov cousin and brother of Rachel & Leah. It took me a while to figure out what kind of name is Lavan. Lavan in Hebrew is white… what does this mean as a name? What is white? As a color, it is all the colors combined; a mush of everything. This is Lavan who tells Yaakov,

עכשיו נוכל להזמין את לבן, בן דודו של יעקב ואח של רחל ולאה. לקח לי זמן להבין איזה מין שם זה “לבן”. לבן כמו צבע לבן? מה זה אומר בתור שם? לבן, כצבע, זה כל הצבעים משולבים, תערובת של הכל. זה לבן שאומר ליעקב:

אַ֛ךְ עַצְמִ֥י וּבְשָׂרִ֖י אָ֑תָּה …

You are truly my bone and flesh.

And next verse:

וַיֹּ֤אמֶר לָבָן֙ לְיַעֲקֹ֔ב הֲכִי־אָחִ֣י אַ֔תָּה ….

Laban said to Jacob, “Just because you are my brother

You know this person; he calls everyone ach sheli, my brother, “bro”, but possibly doesn’t speak with his own brother…

מכירים את אלה, הוא קורא לכולם “אח שלי”, אבל יכול להיות שעם אח שלו, הוא לא מדבר….

How to navigate this, wonders Yaakov, and not only him… how to not get sucked into the mush where everything is the same in the name of illusionary “oneness”; how to identify differences and name them as needed, and at the same time, not do painful comparisons; and how to remember that our toughest work is first and foremost against and with ourselves, all the while, not letting go of G-d’s presence? And how to remember, that even as Yaakov leaves Eretz Yisrael, he’s still actually traveling towards it??

איך לנווט את זה, תוהה יעקב, ולא רק הוא… איך לא להישאב לתוך העיסה הזו שבה הכל אותו דבר בשם ה”אחדות” האשלייתית; איך כן לזהות הבדלים, לקרוא להם בשמם, וגם לא לעשות השוואות כואבות; ואיך לזכור שהעבודה הכי קשה שלנו היא קודם כל נגד ועם עצמנו, וכל הזמן, לא להרפות מנוכחות ה’? ואיך לזכור, שאפילו כשיעקב עוזב את ארץ ישראל, הוא עדין הולך אליה??

Shabbat Shalom *** שבת שלום

Jacob's Dream Painting by Alissa Kim Tjen | Saatchi Art
By Canadian Artist, Alissa Kim Tjen:
https://www.alissakimtjen.com/

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s